Christine Weder is full professor of Modern German Literature at the University of Geneva. She studied German Literature & Linguistics, Philosophy, and Religious Studies at Zurich and Tuebingen; postgraduate course in European Literature at Cambridge (UK). She received her PhD from the University of Zurich with a dissertation on the magic of things in literature and theories around 1800 (Erschriebene Dinge. Fetisch, Amulett, Talisman um 1800 [2007]), and did her habilitation thesis on the intimate relations between aesthetics and theories of sexuality around 1968 (Intime Beziehungen. Ästhetik und Theorien der Sexualität um 1968 [2016]). Christine Weder was visiting scholar/fellow at the Berlin Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung and at the University of California, Berkeley.
Research Areas
Literatur und Wissen(-schaft), bes. Philosophie, Ethnologie, Experimentaltheorie, Medizin, Ökonomie
Literatur- und Kulturgeschichte des Luxus
Fragen als literarisches Verfahren
Literatur in mediengeschichtlichen Kontexten
Literatur, Ästhetik und Fetischismus-Theorien um 1800
Theorie und Literatur um 1968
Research Project
Luxury and modernity: The ambivalence of the superfluous in cultural conceptions of literature and aesthetics since the 18th century.
The collaborative SNF project in Modern German Literature of the Universities of Geneva and Lausanne investigates the role of luxury, as fundamental as it is ambivalent, for the modern conception of culture since the 18th century. The focus is on literary and art theoretical representations in economic, philosophical, anthropological, and sociological contexts. The luxurious functions as a relative and constantly renegotiable category of the superfluous, surplus, or excessive in both material and temporal dimensions.
Erschriebene Dinge: Fetisch, Amulett, Talisman um 1800, Freiburg i.Br.: Rombach 2007 (= Rombach Litterae 149).
Intime Beziehungen: Ästhetik und Theorien der Sexualität um 1968, Göttingen: Wallstein 2016.
Die Schlaraffenlandkarte um 1700: Geografie und Ökonomie einer multimedialen Fantasie, Baden-Baden, Rombach Wissenschaft / Nomos 2021 (= Rombach Litterae, Bd. 253).
Edited Volumes:
Unlust / Reluctance, ed. with Christine Abbt, guest-edited issue of Figurationen. Gender – Literatur – Kultur, 2014/2.
Bebilderte Texte, betextete Bilder. Fotografie und Text um 1900, ed. with Philipp Ramer, guest-edited issue of Fotogeschichte. Beiträge zur Geschichte und Ästhetik der Fotografie, vol. 153 (2019).
Auszeiten. Temporale Ökonomien des Luxus in Literatur und Kultur der Moderne, ed. with Ruth Signer & Peter Wittemann, Berlin u.a.: De Gruyter 2021 (= Luxus und Moderne 1).
Articles and book chapters:
Zensur wird Literatur: Fiktionale Fussnoten in Irmtraud Morgners Lügenroman 'Die wundersamen Reisen Gustavs des Weltfahrers' (1972), in: Zeitschrift für deutsche Philologie 135/2 (2016), pp. 267-288.
Oskar und Emma statt Romeo und Julia. Vom modernen Schicksal des Liebespaars bei Robert Walser, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte 92/1 (2018), pp. 43-61.
On Questioning in, by, and about Literature: Reading Heinrich Heine’s Poem ‘Laß die heil’gen Parabolen’ and the Book of Job, in: Modern Language Review 114/4 (October 2019), pp. 788-803.
Art. ‚Hiob-Syndrom‘, in: Syndrome – Fiktionen und Pathologien [ein Lexikon medizinischer Eponyme mit literarischer Herkunft], ed. by Rupert Gaderer & Wim Peeters, Hannover: Wehrhahn 2021, pp. 133-146.